Vanliga frågor om e-tjänsten Företagsärenden för ombud

Här hittar du svar på vanliga frågor om e-tjänsten Företagsärenden för ombud.

Vad krävs för att jag ska kunna använda e-tjänsten?

  • Du måste ha en e-legitimation.
  • Du måste ha läst igenom och accepterat villkoren i avtalstexten.
  • Din bank måste kunna utfärda elektroniska bankintyg.
  • Vi på Bolagsverket måste ha fått din ansökan om att bli kund i tjänsten och godkänt den.
  • Ditt företag måste ha anmält verklig huvudman.
  • Företag som bedriver vissa verksamhetstyper måste anmäla sig till registret mot penningtvätt. Om ditt företag ägnar sig åt sådan verksamhet måste du ha anmält dig dit först.
  • Dina it-system måste kunna hantera XML-filer för att du ska kunna ombilda lagerbolag eller starta och ändra uppgifter i aktiebolag.

Vad gör jag om jag inte har något ombudsnummer?

När du blir ny kund i e-tjänsten får du ett ombudsnummer av oss. Ditt ombudsnummer kan också vara knutet till ett depositionskonto.

Måste jag alltid ha ett depositionskonto?

Nej, det behövs bara om du ska jobba med lagerbolag i e-tjänsten. Annars går det bra att betala med kort eller via internetbank.

Hur ansöker jag om ett depositionskonto hos Bolagsverket?

Fyll i två exemplar vardera av Avtal om depositionskonto och Kunduppgifter och skicka in dem till Bolagsverket. Om du har frågor kan du skicka e-post till avgifter@bolagsverket.se eller ringa oss på telefonnummer 060-18 41 50.

Kan jag använda samma depositionskonto för olika typer av ärenden i e-tjänsten?

Ja, det kan du.

Hur mycket pengar måste jag sätta in på depositionskontot?

Det lägsta beloppet är 20 000 kronor per tillfälle och konto.

Kan ett ombud ha flera depositionskonton?

Ja, det går bra.

Hur får jag kontoutdrag från mitt depositionskonto?

Vi skickar ett kontoutdrag med post en gång i månaden. Du kan även hämta en pdf-fil med kontoutdrag, klicka i menyn på Betalningar. Där kan du också se transaktioner, reserverade belopp och saldo på ditt depositionskonto.

Jag vill att fler på vårt företag ska kunna använda e-tjänsten. Hur gör jag?

Om du vill att fler ska kunna använda e-tjänsten utan att de ska kunna skriva under ärenden eller väljas som företrädare, kan du lägga till personen i e-tjänsten som användare.

Om du vill att personen också ska kunna skriva under ärenden och väljas som företrädare ska du skicka e-post till ffo@bolagsverket.se. Skriv personens namn och personnummer i e-postmeddelandet.

Kan jag få elektroniska registreringsbevis i e-tjänsten?

Ja, du får alltid elektroniska registreringsbevis i e-tjänsten och dessutom skickar vi dem på papper eller e-post. Du kan välja bort att få dem på papper eller e-post.

Måste två banktjänstemän skriva under det elektroniska bankintyget?

Nej, endast en kan skriva under elektroniskt.

Min bank vill inte skapa elektroniska bankintyg. Vad gör jag?

Tyvärr fungerar e-tjänsten bara med elektroniska bankintyg.

Hur lägger jag till företrädare, revisor eller stiftare i lagerbolagsmallen?

Här lägger du till företrädare, revisorer och stiftare som du vill använda i dina lagerbolagsmallar. När Bolagsverket godkänt personen kan du lägga till den i en lagerbolagsmall. Du kan inte ta bort någon företrädare, revisor eller stiftare som finns med i en mall. Om du vill göra det måste du först ta bort personen ur mallen.

Den du lagt till som företrädare får inte automatiskt möjlighet att använda e-tjänsten. Om personen även ska vara användare i e-tjänsten måste den som är kontoansvarig lägga till den under Användare.