En eller flera avgifter – bank
Vet du inte om du ska betala en eller flera avgifter till Bolagsverket? Här kan du läsa vad som gäller. Om du bara ska betala en avgift, är det den högsta avgiften som gäller.
- Du skickar in en anmälan som bygger på beslut som företaget fattat vid ett beslutstillfälle = en avgift
- Du skickar in en anmälan som bygger på beslut som företaget fattat vid flera beslutstillfällen = flera avgifter
- Du skickar in en anmälan vid olika tillfällen som bygger på beslut som företaget fattat vid ett beslutstillfälle = flera avgifter
- Du skickar in en anmälan om att registrera både ett nytt företagsnamn och ett nytt särskilt företagsnamn eller företagsnamn på främmande språk = flera avgifter
- Flera personer skickar in egna anmälningar som rör samma företag, exempelvis att de vill gå ur styrelsen = flera avgifter
- Du skickar in en ansökan om dispens eller tillstånd samt en annan anmälan = flera avgifter
Läs också om hur du betalar avgiften .
Exempel – Stöde Bank ändrar företagsnamnet och styrelsen
Stöde Bank har bestämt sig för att ändra företagsnamn (1 100 kr) och styrelse (900 kr). De beslutar om ändringarna på en extra bolagsstämma och anmäler det till Bolagsverket. De behöver bara betala den högsta avgiften, 1 100 kr, eftersom ändringarna är beslutade vid samma tillfälle.
Exempel – Hannu och Agneta vill gå ur styrelsen
Styrelseledamöterna Hannu och Agneta ska avgå ur samma styrelse (900 kr per person). De gör en gemensam anmälan och betalar därför en avgift, 900 kr.