I huvudet på en innovationsledare – möt Erika!

Erika är innovationsledare på Bolagsverket och arbetar på digitaliserings- och innovationsavdelningen. Vad innebär innovationsledarrollen, och vad jobbar Erika med om dagarna? Här får du veta mer!

Vad är ditt ansvar som innovationsledare på Bolagsverket?

– En innovationsledare ska stärka sin organisations innovationsförmåga och utmana sättet att tänka för att ta större och rätt steg mot visionen. Mitt jobb går i stort sett ut på att utmana och få andra att tänka nytt och annorlunda för att göra det som är bäst för oss och för dem vi är till för. I den processen kan jag likaväl upplevas som en energikick och som rätt jobbig. Men, det finns en god vilja!

Vad gör du på dagarna?

– Vi jobbar med innovationsfrämjande inom många områden idag och inte minst med att ständigt förbättra det vi utför dagligen. Jag brukar ofta säga att innovation är en lagsport. Det innebär att vi inte kan sitta avdelningsvis och inte ens organisationsvis och tänka nytt och framåt utan vi måste tänka tillsammans både internt och externt. Att skapa förutsättningar och möjligheter för det är en av mina viktigaste uppgifter. Det är inget som bara händer utan det krävs en del samtal, planering och koordinering för det. Just nu är det mycket jobb relaterat till vår kommande innovationsvecka med fokus på hållbarhet. Det är också många lagsportande aktörer som vill vara med oss i vårt blockkedjeinspirerade arbete med Proof of Business som jag och kollegorna arbetar vidare med. Vi lanserar också inom kort en intern innovationsarena och inte minst föreläser jag en del för olika konstellationer, just nu främst externt.

Berätta om ett eller flera konkreta uppdrag eller arbetsuppgifter!

– Mina tankar förs till två av mina roligaste uppdrag under 2021. Ett var första veckan i juni när vi lanserade konceptet Innovationsveckan. Tanken är att testa om vi varje kvartal kan hitta tid för att gemensamt utmana oss och korsa kompetenser för att lösa Bolagsverkets stora utmaningar. Det har vi gått vidare med och det känns väldigt roligt. Jag tror att vi som myndighet är unika i Sverige kring detta koncept.

Ett annat uppdrag som har varit väldigt utmanande och roligt är vårt koncept och vidare utveckling med Proof of Business. Inte minst var det roligt att livesända om detta arbete under den nationella innovationsveckan i början av oktober. Vårt koncept har verkligen väckt mycket uppmärksamhet och omnämnts i såväl poddar som nyhetsflöden! Proof of Business var i sig ett av flera resultat från Bolagsverkets första framtidsdrivna design sprint som vi genomförde i februari. Det var också ett roligt arbete i sig, så nu har jag nog omnämnt tre uppdrag