- Startsida
- Om oss
- E-tjänster
- Företagsinteckning
Företagsinteckning
E-tjänsten Företagsinteckning vänder sig både till dig som arbetar med företagsinteckningar och till dig som är företagare och som vill kunna se befintliga inteckningar i ditt företag.
För banker och kreditgivare
I e-tjänsten kan banker och andra kreditgivare:
- samla företagsinteckningar elektroniskt
- begära företagsinteckningsbrev från andras arkiv eller inteckningsbrevshavare
- flytta företagsinteckningsbreven till andras arkiv eller inteckningsbrevshavare
- lägga till, ändra eller ta bort referens
- konvertera inteckningsbrev från papper till elektroniska brev och vice versa.
Bli kund i e-tjänsten Företagsinteckning genom att kontakta Bolagsverket. För att bli kund betalar du en anslutningsavgift och därefter betalar du för de åtgärder du gör.
Avgifter för företagsinteckning
För företagare
I e-tjänsten kan du som är styrelseledamot, extern firmatecknare, verkställande direktör, vice verkställande direktör och likvidator eller extern firmatecknare kostnadsfritt:
- se företagets företagsinteckningar, både elektroniska och skriftliga
- se inteckningsbrevshavare för företagets elektroniska inteckningar.
Om du vill ansöka om att ändra i en befintlig företagsinteckning eller ta ut nya företagsinteckningar måste du begära det på en pappersblankett. I framtiden hoppas vi att det blir möjligt att kunna skicka in ansökan elektroniskt till oss. Uppgifterna i inteckningsbrevsregistret om vem som är registrerad inteckningsbrevshavare är sekretessbelagda.
Styrelsen kan alltid skicka en skriftlig förfrågan till Bolagsverket om en förteckning över företagets företagsinteckningar. Vi skickar förteckningen till bolagets adress.