Vanliga frågor – API för aktuell företagsinformation om aktiebolag

Här hittar du frågor från våra kunder om API:et för aktuell företagsinformation om aktiebolag och här svarar vi på dem.

När går ni live med det nya API:et?

Vår plan är att gå live med vårt API för aktuell företagsinformation i slutet av 2022 eller i början av 2023.

Tror ni att framtida avgifter hamnar i samma storlek som för "XML-paketet"?

Bolagsverket jobbar just nu med att se över avgifter för företagsinformation. Inget är bestämt och eller klart än. Vi återkommer med information så snart vi vet mer.

Kommer de gamla SOAP-tjänsterna ("XML-paketen") leva kvar och i så fall hur länge?

Till en början kommer tjänsterna att finnas kvar. Men de kommer att fasas ut när motsvarande funktionalitet finns i det nya API:et. Vi vet inte exakt när, men du kommer att få information i tid.

Finns det något sätt att göra fler än 100 anrop per dag?

När API:et driftsätts (i slutet av 2022 eller i början av 2023) så kommer det att finnas möjlighet att göra fler än 100 anrop per kund och dag.

Finns informationen på engelska?

Nej, information från oss finns bara på svenska. Vi arbetar just nu med möjligheterna att lägga ut beskrivande information på engelska om vårt data och våra tekniska instruktioner.

Krävs det utveckling från vår sida?

Ja, för att kunna använda ett API krävs att du bygger en teknisk lösning eller applikation där API:et används.

Kan flera få login och använda betaversionen av API:et?

Ja, de nycklar som behövs för att använda vårt API i betaversionen kan användas av flera applikationer samtidigt hos varje kund.