Post- och Inrikes Tidningar – tillgänglighetsredogörelse
Här beskriver vi vilka brister det finns i tillgänglighet för webbplatsen Post- och Inrikes Tidningar. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
Vi strävar efter att webbplatsen Post- och Inrikes Tidningar ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett till exempel funktionsnedsättningar och oberoende av vilka hjälpmedel de använder. Vi ska åtminstone uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa WCAG 2.1 på nivå AA.
Brister
Tjänsten är gammal och är inte anpassad för små skärmar. Den saknar också tekniska möjligheter för att förmedla viktig tillgänglighetsinformation till hjälpmedel.
Vi är medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG. Vår plan är att ha åtgärdat alla bristerna senast 2020.
För dig med nedsatt rörelseförmåga
- Alla delar av tjänsten går inte att använda med enbart tangentbord. Särskilt delen ”Registrera kungörelser” har brister.
- Kryssrutor går inte att markera och avmarkera genom att klicka på texten, utan kräver att du klickar direkt på kryssrutan.
För dig med nedsatt färgseende
- Kontrasten mellan text och bakgrund är inte tillräckligt hög på många ställen.
- Felmeddelanden markeras bara med röd färg.
För dig med nedsatt syn
- Det finns brister som försvårar användningen av uppläsande hjälpmedel.
- Alla delar av tjänsten går inte att använda med enbart tangentbord. Särskilt delen ”Registrera kungörelser” har brister.
- Tjänsten är inte anpassad för att användas på små skärmar, vilket gör att den kan vara svår att använda med förstorande hjälpmedel.
- Kontrasten mellan text och bakgrund är inte tillräckligt hög på många ställen.
För dig med begränsad kognitiv förmåga
- Alla sidor har inte beskrivande titlar.
- Vissa inmatningsfält saknar en tydlig ledtext.
- Det kan vara svårt att se vilken länk eller vilket fält på sidan som har tangentbordsfokus.
- Felmeddelanden visas inte där felet är.
Kontakta oss om du upplever hinder
Kontakta oss om du på grund av ovanstående, eller av andra brister, hindras från att ta del av vår digitala service.
Rapportera hinder i Post- och Inrikes Tidningar
Du kan också kontakta oss på telefon 0771-670 670.
Vi kommer att försöka åtgärda problemen och se till att du får den digitala service du har rätt till.
Kontakta tillsynsmyndigheten
Du kommer framöver att kunna vända dig till Myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet (enligt regeringens förslag i Genomförande av webbtillgänglighetsdirektivet ).
Den här redogörelsen kommer att förändras
När officiella riktlinjer för tillgänglighetsredogörelsers utformning och innehåll enligt EU-direktivet om tillgänglighet till myndigheters webbplatser och appar publiceras kommer vi att anpassa redogörelsen efter dessa.