Bolagsverket

Hoppa till innehållet Hoppa till navigering
  • Kontakta oss
  • In English
  • E-tjänster
  • Företag
  • Förening
  • Självservice
  • Köp företagsinformation
  • Om oss
  1. Start
  2. Om oss
  3. Vår verksamhet
  4. Så behandlar vi dina personuppgifter
  5. Dina personuppgifter hos oss
  6. Företagsärenden för ombud

Företagsärenden för ombud – så behandlar vi personuppgifter

Här kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter och om dina rättigheter. Det är dataskyddsförordningen och andra bestämmelser som styr hur vi ska behandla personuppgifter.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in:

  • personnummer
  • namn
  • adress, e-postadress och telefonnummer
  • information från e-legitimation.

Varför samlar vi in dina personuppgifter?

Syftet är att du som ombud ska kunna använda e-tjänsten för att anmäla företagsuppgifter.

Dessutom behandlar vi dina uppgifter för att säkerställa att vår verksamhet fungerar bra och att uppgifterna behandlas på ett säkert sätt.

Måste du ge oss dina personuppgifter?

Nej, det är helt frivilligt att använda sig av e-tjänsten. Men för att vi ska kunna handlägga ärendet måste vi ha dina personuppgifter.

Varför får vi behandla dina personuppgifter?

Vi får behandla dina personuppgifter eftersom det behövs för att vi ska kunna göra sådant som vi är skyldiga att göra enligt lag.

Vem har tillgång till uppgifterna vi har om dig?

Bolagsverkets medarbetare kan se dina personuppgifter när de handlägger ditt ärende.

Vi är en myndighet och följer därför offentlighetsprincipen. Det innebär att vi kan lämna ut all information som rör ärenden hos oss om någon ber om det. Vi gör alltid en sekretessprövning innan vi lämnar ut uppgifterna, men de flesta av våra uppgifter är inte sekretessbelagda.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Bolagsverket sparar dina uppgifter tills ärendet är registrerat.

Ibland raderar vi dock inte personuppgifterna, utan vi sparar många uppgifter för arkivändamål, eftersom vi är en myndighet och därför skyldiga att göra det.

Ta reda på vilka uppgifter vi har om dig

Du kan ta reda på vilka uppgifter Bolagsverket har om dig i våra register. Det finns två sätt att ta göra det:

  • Logga in på verksamt.se för att se vilka uppgifter du har registrerade hos oss
  • Begär registerutdrag över dina personuppgifter hos oss

Rätta personuppgifterna

Du kan begära att vi rättar dina personuppgifter om de innehåller fel. Det gör du genom att kontakta oss och be oss ändra i dina uppgifter. Berätta då vad som är fel i uppgifterna du vill rätta.

Begränsa vår behandling av uppgifterna

Du kan begära att vi utför färre behandlingar av dina personuppgifter än vi vanligtvis gör. Det gör du genom att kontakta oss och be oss begränsa vår behandling av dina personuppgifter. Berätta då vad du vill att vi inte ska göra med uppgifterna.

Vi kan begränsa behandlingen i följande situationer:

  • under tiden vi utreder om personuppgifterna ska rättas
  • om behandlingen är olaglig, men du vill att vi gör begränsade behandlingar av personuppgifterna istället för att radera dem
  • om vi inte längre behöver personuppgifterna, men du vill att vi behåller dem för att du ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Be oss sluta behandla dina personuppgifter

Du kan begära att vi inte fortsätter att behandla personuppgifterna. Det gör du genom att kontakta oss och beskriva skälen till att du vill att vi ska sluta behandla personuppgifterna. Vi tar sedan ställning till om skälen du gett väger tyngre än vårt behov av att behandla uppgifterna.

Kontakt

Telefon: 0771-670 670
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Vårt kontaktformulär: Kontakta oss

Kontakta vårt dataskyddsombud

Telefon: 0771-670 670
E-post: dataskyddsombud@bolagsverket.se

Skriftlig kommunikation med Bolagsverket blir allmän handling och hamnar i våra arkiv. Allt du skriver kan lämnas ut enligt offentlighetsprincipen efter en sekretessprövning.

Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Om du anser att vi inte behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningens regler kan du lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). De bedömer om de ska gå vidare med ärendet och meddelar dig inom tre månader om de går vidare eller inte med ärendet.

Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Uppdaterad: 2021-01-05

Tyck till om den här sidan

Navigering

  • Om oss
    • Kontakta oss
    • E-tjänster
    • Vår verksamhet
      • Vad vi registrerar
      • Vad vi inte registrerar
      • Vår service
      • Årsredovisning
      • Offentliga uppgifter
      • Så behandlar vi dina personuppgifter
        • Dina personuppgifter hos oss
          • Anmälan om medlemskap i Företagsdatalabbet
          • Anmälan om reklamspärr
          • Anmälan som avtalskund
          • Anmälan till kurser och evenemang
          • Anmälan till registret över verkliga huvudmän
          • API för registreringsärenden
          • Beställning av produkter
          • Beställning av urvalslista
          • Betalningar
          • Bolagsverkets app
          • E-tjänsten Sök företagsfakta
          • Företagarpanelen
          • Företagsinteckningar
          • Företagsärenden för ombud
          • Inlämning av årsredovisning digitalt
          • Kontakta oss-formulär
          • Kontaktperson för sammansatta bastjänsten
          • Kundanmälan till Näringslivsregistret
          • Kundanmälan till Sök företagsfakta och europeiska företag (EBR)
          • Kundregister för Post- och Inrikes Tidningar
          • Leverantör till Bolagsverket
          • Mina sidor på bolagsverket.se
          • Prenumerationer och bevakningar
          • Sökningar av verkliga huvudmän
          • Utfärdande av bankintyg
          • Vår e-tjänst på verksamt.se
        • Dina rättigheter
        • Skyddade personuppgifter
        • Utlämnande av personnummer
        • Reklamspärr mot direktreklam
        • Chatt i webbsändningar
      • Styr- och planeringsdokument
      • Upphandlingar
      • Remisser
      • Rapporter
      • Lagändringar
    • Organisation
    • Samverkan
    • Utveckling av digitala tjänster
    • Nyheter
    • Information med anledning av coronaviruset
    • Press
    • Jobba hos oss
    • Du hjälper oss bli bättre!
    • Vidareutnyttjande av vår information
    • Minskat och förenklat uppgiftslämnande
    • API på Bolagsverket
    • Fler verksamheter
    • Bolagsverkets arbete mot ekobrott
    • Vår motsvarighet i andra länder
  • Om webbplatsen
0771-670 670 Bolagsverket, 851 81 Sundsvall

Hitta snabbt

  • Årsredovisning för aktiebolag
  • Ta fram en årsredovisning
  • Sök företagsfakta
  • Näringslivsregistret
  • Våra handläggningstider

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Samverkan
  • Så behandlar vi dina personuppgifter

Om webbplatsen

  • Vår webbplats
  • Ordlista
  • A-Ö

Fler nyheter

  • Företagsinformation från Irland, Norge och Serbien utgår i Sök företagsfakta
  • Nu öppnas dörren till det digitala Europa
  • Erik Janzon blir ny rättschef på Bolagsverket
  • Lyckat myndighetssamarbete kring att starta och driva företag
  • Nya taxonomier gör att aktiebolag snart kan skicka in sin koncernredovisning digitalt
  • Lagen om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor förlängs till slutet av 2021
  • Från den 12 december 2020 ska du använda OCR-nummer när du betalar till oss
Nyhetsarkiv Press Bolagsverket