Standard Business Reporting (SBR) i Sverige
Bolagsverket genomför just nu ett regeringsuppdrag om att utveckla tjänsten för digital inlämning av årsredovisningar i Sverige. I uppdraget ingår även att utforska och definiera begreppet Standard Business Reporting (SBR).
Sveriges företag ska inte behöva lämna in samma uppgifter till myndigheter fler gånger än nödvändigt. Bolagsverket har därför fått regeringsuppdraget att vidareutveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar och liknande för alla företagsformer (N2018/02033FF). Uppdraget ska minska företagens administrativa börda att lämna uppgifter, effektivisera myndigheters och näringslivets informationshantering och möjliggöra att kunna dela information mellan myndigheter vid behov.
Digital inlämning av årsredovisningar är en del i standardiserad företagsrapportering, kallat Standard Business Reporting (SBR). Arbetsgruppen för uppdraget ska ta fram en slutredovisning, där Bolagsverket lämna förslag på fortsatt arbete, samordning och förvaltning av begreppsstandarder, processer och tjänster för inlämnande och informationsutbyte av finansiell information mellan näringsliv och myndigheter. Redovisningen ska även innehålla rekommendationer som möjliggör införandet av SBR i Sverige, och ska vara inlämnad till Näringsdepartementet 31 mars 2021.
Vad är Standard Business Reporting (SBR)?
Begreppet SBR är nytt i Sverige och i uppdraget ingår därför att utforska begreppet och vad Sveriges företag, myndigheter och andra typer av verksamheter vill lägga in i det. I grunden handlar det om att effektivt och säkert utbyta data mellan myndigheter och företag. Inom EU pågår liknande arbete bland annat i Belgien, Danmark, Finland, Nederländerna och Österrike. I det svenska arbetet är vi måna om att harmonisera arbetet med övriga medlemsstater inom EU, och inom Norden drivs bland annat Nordic Smart Government (NSG) som ska skapa ett digitalt ekosystem av finansiell information. Mer information om arbetet i Nederländerna finns på SBR International – Standard for digital exchange of business reports .
I samarbete med Sveriges företagare
Uppdraget ska genomföras i samråd med Sveriges företagare. Därför genomfördes en hearing 15 oktober 2020 där intressenter kunde framföra sina tankar och idéer och om vad som bör inrymmas i SBR.
Organisation för uppdraget
Regeringsuppdraget leds av Bolagsverket och genomförs tillsammans med Bokföringsnämnden, Finansinspektionen, Myndigheten för digital förvaltning, Statistiska centralbyrån, Skatteverket och Tillväxtverket. Till styrgruppen finns en referensgrupp med medlemmar från samma myndigheter samt en arbetsgrupp som operativt arbetar med att ta fram underlaget till rapporten.
Styrgruppens medlemmar:
- Bolagsverket, Annika Stenberg
- Bokföringsnämnden, Sten Andersson
- Finansinspektionen, Erik Thedéen
- Myndigheten för digital förvaltning, Anna Eriksson
- Statistikmyndigheten SCB, Joakim Stymne
- Skatteverket, Katrin Westling Palm
- Tillväxtverket, Gunilla Nordlöf
Uppföljning
Rapporten från regeringsuppdraget kommer att presenteras på denna sida. Även uppföljningen från hearingen 15 oktober kommer att presenteras på den här sidan.
Har du frågor, synpunkter eller vill du veta mer?
Kontakta:
Thomas Flank
thomas.flank@bolagsverket.se
060-18 47 56