Driftstörningar

  • Lördag den 23 januari kl. 7-14, kan det förekomma störningar i våra e-tjänster 20/1 kl 15:17
Bolagsverket

Hoppa till innehållet Hoppa till navigering
  • Kontakta oss
  • In English
  • E-tjänster
  • Företag
  • Förening
  • Självservice
  • Köp företagsinformation
  • Om oss
  1. Start
  2. Om oss
  3. Press
  4. Pressmeddelanden
  5. 2018

Företagare och föreningar – hög tid att anmäla verklig huvudman

De flesta företag och föreningar måste enligt lag anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. Nu är det hög tid att göra anmälan, som är gratis via Bolagsverkets e-tjänst till och med den 1 februari. Därefter kommer det att kosta 250 kronor. Att inte anmäla verklig huvudman till registret kan innebära att företaget eller föreningen kan få problem i kontakterna med banker, finansbolag eller kreditupplysningsföretag.

Riksdagen beslutade i höstas att närmare 800 000 företag och föreningar måste anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar ett företag eller en förening. Befintliga företag och föreningar måste anmäla senast den 1 februari 2018. Nyregistrerade företag och föreningar måste anmäla inom fyra veckor.

Varför måste det anmälas?

2015 antog Europaparlamentet ett nytt penningtvättsdirektiv. Enligt direktivet måste alla EU-länder ha ett register över verkliga huvudmän. Syftet med registret är att exempelvis banker och finanspolisen ska kunna ta reda på vem eller vilka som står bakom ett företag. Informationen om vem som är verklig huvudman ska bidra till att bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.

Vad händer om jag inte gör någon anmälan till registret?

  • Att anmäla till registret är en skyldighet enligt lag. Det ser inte bra ut att inte uppfylla sina lagliga skyldigheter.
  • Ett av registrets syften är att visa upp att företaget eller föreningen inte har något att dölja vad gäller penningtvätt och finansiering av terrorism. Att inte göra en anmälan i rätt tid kommer medföra en markering som är avsedd som en varningssignal för alla som har med företaget/föreningen att göra.
  • Att man inte gjort någon anmälan kommer vara en offentlig uppgift som är enkelt tillgänglig via internet.
  • Många verksamheter, bland annat banker, finansbolag och kreditupplysningsföretag, ska använda registret när dom riskbedömer sina kunder. Att inte finnas med i registret kan innebära att företaget eller föreningen åsätts en högre risk och därmed får sämre villkor eller att banken helt avstår från att ha företaget eller föreningen som kund.
  • Bolagsverket kan komma att ålägga både företaget eller föreningen och dess företrädare att betala kännbara penningbelopp i form av viten till dess att en anmälan kommer in.

Anmälan till registret – så funkar det

Företaget eller föreningen gör sin anmälan på bolagsverket.se. En behörig företrädare loggar in i e-tjänsten med sin e-legitimation, exempelvis mobilt BankID. Att anmäla verklig huvudman är gratis till och med den 1 februari 2018. Därefter kommer det att kosta 250 kronor.

Vilka företag och föreningar gäller detta?

Totalt berörs omkring 800 000 företag och föreningar, undantagna är bl.a. börsbolag och enskilda näringsidkare. De som måste anmäla verklig huvudman är bland annat:

  • Aktiebolag
  • Bankaktiebolag
  • Bostadsföreningar
  • Bostadsrättsföreningar
  • Ekonomiska föreningar
  • Europabolag
  • Europakooperativ
  • Europeisk ekonomisk intressegruppering (EEIG)
  • Filialer
  • Försäkringsaktiebolag
  • Försäkringsföreningar
  • Handelsbolag
  • Ideella föreningar som har en eller flera verkliga huvudmän
  • Kommanditbolag
  • Kooperativa hyresrättsföreningar
  • Medlemsbanker
  • Sambruksföreningar
  • Samfällighetsföreningar
  • Sparbanker
  • Stiftelser
  • Trossamfund
  • Truster som förvaltas från Sverige
  • Vattenförbund
  • Ömsesidiga försäkringsbolag

För mer information

På sidan  Verklig huvudman finns film, mer information, svar på vanliga frågor och själva tjänsten för e-anmälan.

Uppdaterad: 2018-01-26

Tyck till om den här sidan

Navigering

  • Om oss
    • Kontakta oss
    • E-tjänster
    • Vår verksamhet
    • Organisation
    • Samverkan
    • Utveckling av digitala tjänster
    • Nyheter
    • Information med anledning av coronaviruset
    • Press
      • Vanliga pressfrågor och svar
      • Pressmeddelanden
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Pressbilder
      • Logotyper
      • Korta fakta om Bolagsverket
    • Jobba hos oss
    • Du hjälper oss bli bättre!
    • Vidareutnyttjande av vår information
    • Minskat och förenklat uppgiftslämnande
    • API på Bolagsverket
    • Fler verksamheter
    • Bolagsverkets arbete mot ekobrott
    • Vår motsvarighet i andra länder
  • Om webbplatsen
0771-670 670 Bolagsverket, 851 81 Sundsvall

Hitta snabbt

  • Årsredovisning för aktiebolag
  • Ta fram en årsredovisning
  • Sök företagsfakta
  • Näringslivsregistret
  • Våra handläggningstider

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Samverkan
  • Så behandlar vi dina personuppgifter

Om webbplatsen

  • Vår webbplats
  • Ordlista
  • A-Ö

Fler nyheter

  • Företagsinformation från Irland, Norge och Serbien utgår i Sök företagsfakta
  • Nu öppnas dörren till det digitala Europa
  • Erik Janzon blir ny rättschef på Bolagsverket
  • Lyckat myndighetssamarbete kring att starta och driva företag
  • Nya taxonomier gör att aktiebolag snart kan skicka in sin koncernredovisning digitalt
  • Lagen om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor förlängs till slutet av 2021
  • Från den 12 december 2020 ska du använda OCR-nummer när du betalar till oss
Nyhetsarkiv Press Bolagsverket