Driftstörningar

  • Fredag 23/4 kl. 17 till söndag 25/4 kl. 16 kan det förekomma störningar i våra e-tjänster 20/4 kl 15:00
Bolagsverket

Hoppa till innehållet Hoppa till navigering
  • Kontakta oss
  • In English
  • E-tjänster
  • Företag
  • Förening
  • Självservice
  • Köp företagsinformation
  • Om oss
  1. Start
  2. Om oss
  3. Information med anledning av coronaviruset
  4. Bolagsverket lånar ut medarbetare för att stötta företagare i kristider

Bolagsverket lånar ut medarbetare för att stötta företagare i kristider

Bolagsverket planerar att 27 medarbetare från och med april 2020 ska assistera Tillväxtverket i deras uppdrag att hantera arbetsgivares ansökan om bidrag för korttidsarbete. Bolagsverket är glada att få göra en insats som är viktig både för företagen och för samhället genom att låna ut medarbetare som ska förstärka inom både handläggning och telefoni.

Bolagsverket med flera myndigheter utför från den 7 april 2020 arbetsuppgifter åt Tillväxtverket. Det gäller handläggning av arbetsgivares ansökan om bidrag för korttidsarbete (tidigare kallat korttidspermittering) samt telefoni. Bolagsverket har många professionella handläggare och planen är att 27 medarbetare kommer att arbeta med dessa ansökningar på heltid.

– Det är en viktig insats för företagarna och samhällsnyttan är stor. Det är många företag som kan ansöka om detta stöd och på så sätt stötta sin personal, säger generaldirektör Annika Stenberg. Vi ska lösa detta tillsammans i Sverige och tillsammans här på Bolagsverket. Vi vill bidra till att skapa förutsättningar för enskilda personer att klara vardagsekonomin i dess svåra tider.

Den prioriterade insatsen kan komma att innebära något längre handläggningstider för våra övriga ärenden och något längre svarstider för service på telefon.

Från och med den 7 april 2020 kan företagare lämna in sina ansökningar till Tillväxtverket. Läs mer om korttidsarbete på Tillväxtverkets webbplats:

Frågor och svar om korttids­arbete­­ (Tillväxtverket)

Information om Bolagsverkets handläggningstider:

Våra handläggningstider

Uppdaterad: 2020-04-06

Tyck till om den här sidan

Navigering

  • Om oss
    • Kontakta oss
    • E-tjänster
    • Vår verksamhet
    • Organisation
    • Samverkan
    • Utveckling av digitala tjänster
    • Nyheter
    • Information med anledning av coronaviruset
      • Lagen om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor förlängs till slutet av 2021
      • Frågor och svar om att hålla bolags- eller föreningsstämma med anledning av coronaviruset
      • Coronavirusets påverkan på förseningsavgifter
      • Tillfällig lag för att underlätta att hålla bolags- och föreningsstämmor
      • Ytterligare regler om bolags- och föreningsstämmor – digitala stämmor
      • Bolagsverket lånar ut medarbetare för att stötta företagare i kristider
    • Press
    • Jobba hos oss
    • Du hjälper oss bli bättre!
    • Vidareutnyttjande av vår information
    • Minskat och förenklat uppgiftslämnande
    • API på Bolagsverket
    • Fler verksamheter
    • Bolagsverkets arbete mot ekobrott
    • Vår motsvarighet i andra länder
  • Om webbplatsen
0771-670 670 Bolagsverket
851 81 Sundsvall

Hitta snabbt

  • Årsredovisning för aktiebolag
  • Ta fram en årsredovisning
  • Sök företagsfakta
  • Näringslivsregistret
  • Våra handläggningstider

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Samverkan
  • Så behandlar vi dina personuppgifter

Om webbplatsen

  • Vår webbplats
  • Ordlista
  • A-Ö

Fler nyheter

  • Stora samhällsekonomiska nyttor väntas med införande av Standard Business Reporting (SBR)
  • Fortsatt högt nyföretagande under 2021 – Högt tryck på registreringsverksamheten på Bolagsverket
  • It-traineeprogrammet 2020 – en succé
  • Bolagsverket lämnar in slutrapport om digital ingivning av årsredovisningar
  • Bolagsverkets it-avdelning förstärker – 15 tjänster ska tillsättas
  • Skärpt behörighetskontroll i registret för verkliga huvudmän
Nyhetsarkiv Press Bolagsverket