Driftstörningar

  • Fredag 23/4 kl. 17 till söndag 25/4 kl. 16 kan det förekomma störningar i våra e-tjänster 20/4 kl 15:00
Bolagsverket

Hoppa till innehållet Hoppa till navigering
  • Kontakta oss
  • In English
  • E-tjänster
  • Företag
  • Förening
  • Självservice
  • Köp företagsinformation
  • Om oss
  1. Start
  2. Om oss
  3. Bolagsverkets arbete mot ekobrott

Bolagsverkets arbete mot ekobrott

Bolagsverkets grunduppdrag är att granska, registrera och informera för ett enkelt företagande och ett rättssäkert näringsliv. Enligt vår instruktion ska vi i så stor utsträckning som möjligt minimera riskerna för att verkets rutiner utnyttjas för ekonomisk brottslighet.

Regeringen presenterade i mars 2017 ett nationellt brottsförebyggande program, Tillsammans mot brott (regeringens skrivelse 2016/17:126). Vi lämnade i augusti 2019 in Bolagsverkets redovisning till regeringen över de insatser som verket har genomfört och påbörjat sedan 2017. I rapporten finns fördjupning om stärkt organisation, skärpta rutiner och kontroller, ökat skydd mot företagskapning, samverkan med andra myndigheter och effekter.

Redovisning av Bolagsverkets brottsförebyggande arbete (498 kB)

För vissa av insatserna som tagits i bruk kan vi redan se tydliga och ökande utfallsvolymer, till exempel avseende de utökade kontrollerna av id-handlingar samt den kraftigt ökade tillströmningen av anmälan till Bolagsverkets spärrtjänst i samband med en informationskampanj om styrelsemålvakter. Andra insatser är relativt nya och har ännu inte hunnit leda till större volymer, men de har redan genererat ett antal konkreta ärenden som är under handläggning.

Sammanfattningsvis är vår bedömning att effekterna av hittills genomförda insatser bidrar till att uppfylla målet att motverka ekonomisk brottslighet och att verkets brottsförebyggande arbete bidrar till regeringsuppdragets målsättning att skapa förutsättningar för ett strukturerat och långsiktigt brottsförebyggande arbete i hela samhället.

Utöver detta fick vi i regleringsbrevet för 2018, dels ett uppdrag att utifrån vår instruktion redovisa hur vi arbetar med att förebygga ekonomisk brottslighet, dels lämna förslag på möjliga åtgärder för att i ökad utsträckning förebygga penningtvätt, finansiering av terrorism eller annan ekonomisk brottslighet.

Vi fick även ytterligare ett uppdrag i februari 2018 att i dialog med Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten och näringslivet utveckla metoder och arbetssätt för att utöka kontrollerna vid registrering av olika företagsuppgifter. Exempelvis vid nyregistrering av företag, ändring av företagets företrädare eller vid inlämnande av årsredovisning. Detta uppdrag slutredovisades i december 2018.

Bolagsverket slutredovisar ekobrottsuppdrag till regeringen (2018-12-17)

Hur kan Bolagsverket motverka ekonomisk brottslighet?

Bolagsverkets uppdrag är primärt att vara en registreringsmyndighet – inte en utredande och brottsbekämpande myndighet. De kontroller som vi gör ska säkerställa att riktiga uppgifter tas in i registren men kontrollerna är i många fall begränsade till formella kontroller. Vi ska samverka med brottsbekämpande myndigheter och med vår kunskap och företagsinformation bidra till att motverka ekonomisk brottslighet. Brottsbekämpande myndigheter är exempelvis Polisen, Ekobrottsmyndigheten, Finansinspektionen och Skatteverket.

Bolagsverket samverkar redan idag i flera nationella grupperingar i syfte att motverka ekobrott, exempelvis myndighetsnätverket inom Operativa rådet och Samordningsfunktionen mot penningtvätt och terrorfinansiering som drivs av Polisen.

– Vi är en viktig aktör. Bolagsverket är först i kedjan och vi har möjlighet att vara tidigt på bollen när det gäller att motverka ekonomisk brottslighet. Vi har begränsade sanktionsmöjligheter, men med vår kunskap och information kan vi bidra till brottsbekämpande myndigheter, säger Annika Stenberg, Bolagsverkets generaldirektör.

– Vår roll är att försvåra och förhindra ekonomisk brottslighet genom att utveckla metoder, förbättra rutiner och skärpa kontroller, säger Annika Stenberg.

Vad har vi gjort hittills?

Bolagsverket har startat ny enhet för att motverka ekonomisk brottslighet

På Bolagsverkets företagsregistreringsavdelning startades den 1 mars en ny enhet vars primära uppgift är att registrera ärenden till registret över verkliga huvudmän och registret mot penningtvätt.

Enligt EU:s penningtvättsdirektiv måste alla länder ha ett register över verkliga huvudmän. Syftet med registret är att exempelvis banker och finanspolisen ska kunna ta reda på vem eller vilka som står bakom ett företag. Informationen om vem som är verklig huvudman ska bidra till att motverka ekobrott, bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism. Nu är anmälningsgraden uppe i närmare 90 procent.

Dags att anmäla verklig huvudman

Den nya enheten ska även ansvara för och samordna Bolagsverkets arbete med ekobrottsfrågor och har anställt en ekobrottsspecialist.

– Det är bra med tanke på all den information vi har. Vi kan göra analyser, sammanställningar och se mönster som vi kan skicka vidare till andra myndigheter – exempelvis Ekobrottsmyndigheten och Polisen, berättar Bosse Lagerqvist, enhetschef på företagsregistreringsavdelningen.

Rapport med förslag på åtgärder

I slutet av mars 2018 tog näringsminister Mikael Damberg emot Bolagsverkets rapport med förslag på åtgärder som inkluderar:

  • Åtgärder för att förhindra registrering av målvakter och personer med falsk identitet.
  • Hur felaktiga överlåtelser av företag kan uppmärksammas.
  • Hur myndigheter kan samverka mot ekobrott och hur företag kan skydda sig mot kapningsförsök.

Återrapportering av regeringsuppdrag om Bolagsverkets förebyggande arbete mot penningtvätt, finansiering av terrorism och annan ekonomisk brottslighet (2018-03-27) (293 kB)

Slutredovisning av uppdrag

I juni delredovisade vi det senaste uppdraget till Näringsdepartementet, och i december 2018 lämnade vi vår slutredovisning till regeringen.

Bolagsverket slutredovisar ekobrottsuppdrag till regeringen (2018-12-17)

Delredovisning av ekobrottsuppdrag – Återrapportering av regeringsuppdrag att utveckla metoder och arbetssätt för ökade kontroller vid registrering av företagsuppgifter (2018-06-07) (128 kB)

– Ett fokusområde är att öka kontrollerna för att minska riskerna att företag används som brottsverktyg, genom att utveckla analysverktyg för att identifiera riskföretag, säger Helene Thorgren, chef för Bolagsverkets företagsregistreringsavdelning.

Regeringens pressmeddelande om uppdraget (2018-02-26)

Så kontrollerar Bolagsverket årsredovisningar

Ett annat exempel på ekonomisk brottslighet är att företag skickar in falska årsredovisningar till Bolagsverket. Det är alltid aktiebolaget, det vill säga styrelsen och den verkställande direktören, som ansvarar för den ekonomiska information som lämnas i årsredovisningen. Bolagsverkets uppdrag är att registrera och kungöra en offentliggjord årsredovisning.

– Innan vi registrerar en årsredovisning kontrollerar vi bland annat att årsredovisningen innehåller de delar den ska innehålla, att samtliga styrelseledamöter och verkställande direktören i aktiebolaget har skrivit under den och att det finns ett fastställelseintyg. Om aktiebolaget har krav på revision kontrollerar vi att det finns en revisionsberättelse och att en behörig revisor har undertecknat den, fortsätter Helene Thorgren.

– Digital inlämning av årsredovisning kommer att ge oss helt nya möjligheter att kontrollera, analysera och dela finansiell information, för att på så sätt motverka ekonomisk brottslighet, avslutar Helene Thorgren.

Digital inlämning av årsredovisning öppnar nya möjligheter

Kommunikationsinsatser för att skydda sitt företag

Under 2017 och 2018 har vi utvecklat informationen om hur man skyddar sitt företag mot kapning: på vår webbplats, i sociala medier, nyhetsbrev, på seminarier, utbildningar, på verksamt.se etc. Syftet med kommunikationen är att företag och föreningar ska:

  • känna till hur man kan skydda sig
  • skaffa digital brevlåda
  • vara vaksam på tidiga varningssignaler
  • agera snabbt.

Risken att drabbas av en kapning är liten, men konsekvenserna kan bli omfattande för den som drabbas. Som det ser ut idag är digital brevlåda bästa sättet att skydda sig. Med digital brevlåda kan man nås av tidiga signaler om att något inte står rätt till – och snabbt agera på dessa.

Exempel på kommunikationsinsatser

  • Skydda ditt företag – informationsnav på Bolagsverket.se
  • Film: Skydda ditt företag mot kapning
  • Film: Skaffa digital brevlåda
  • Tidiga varningssignaler – testa dina kunskaper
  • Verklighetsbaserade berättelser – om företagare som råkat illa ut
  • Var vaksam om du ska sälja eller avveckla ditt företag
Uppdaterad: 2020-10-20

Tyck till om den här sidan

Navigering

  • Om oss
    • Kontakta oss
    • E-tjänster
    • Vår verksamhet
    • Organisation
    • Samverkan
    • Utveckling av digitala tjänster
    • Nyheter
    • Information med anledning av coronaviruset
    • Press
    • Jobba hos oss
    • Du hjälper oss bli bättre!
    • Vidareutnyttjande av vår information
    • Minskat och förenklat uppgiftslämnande
    • API på Bolagsverket
    • Fler verksamheter
    • Bolagsverkets arbete mot ekobrott
    • Vår motsvarighet i andra länder
  • Om webbplatsen
0771-670 670 Bolagsverket
851 81 Sundsvall

Hitta snabbt

  • Årsredovisning för aktiebolag
  • Ta fram en årsredovisning
  • Sök företagsfakta
  • Näringslivsregistret
  • Våra handläggningstider

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Samverkan
  • Så behandlar vi dina personuppgifter

Om webbplatsen

  • Vår webbplats
  • Ordlista
  • A-Ö

Fler nyheter

  • Stora samhällsekonomiska nyttor väntas med införande av Standard Business Reporting (SBR)
  • Fortsatt högt nyföretagande under 2021 – Högt tryck på registreringsverksamheten på Bolagsverket
  • It-traineeprogrammet 2020 – en succé
  • Bolagsverket lämnar in slutrapport om digital ingivning av årsredovisningar
  • Bolagsverkets it-avdelning förstärker – 15 tjänster ska tillsättas
  • Skärpt behörighetskontroll i registret för verkliga huvudmän
Nyhetsarkiv Press Bolagsverket