Varningssignaler

För att minska skadorna om ditt företag blir kapat finns det varningssignaler som du bör vara uppmärksam på.

Ladda ner appen och skaffa en digital brevlåda

Genom att vara vaksam på tidiga varningssignaler och använda Bolagsverkets app och en digital brevlåda kan du upptäcka ett eventuellt kapningsförsök i tid. Båda tjänsterna är gratis.

Du får en notis direkt i mobilen och ett säkert meddelande i din digitala brevlåda så fort vi har tagit emot ett ärende för ditt företag.

Några exempel

Var uppmärksam på händelser som var för sig inte behöver betyda något. De kan tillsammans visa på att någon försöker kapa ditt företag.

1. Meddelande om styrelseändring som företaget inte anmält

Det kan vara ett tecken på att någon vill ta kontroll över företaget genom att ändra vilka som sitter i styrelsen. Vanligtvis får du ett meddelande om styrelseändring när företaget har anmält ny styrelse till oss eller om du sålt företaget och det därför fått en ny styrelse.

Vi rekommenderar att du som företagare skaffar Bolagsverkets app och en digital brevlåda för ditt företag. Då får du både en notis i mobilen och ett säkert meddelande så fort vi tagit emot ett ärende. På så vis kan du tidigt upptäcka ett misstänkt kapningsförsök, agera snabbt och förhindra registrering av felaktiga uppgifter.

Har du upptäckt ett misstänkt kapningsförsök?

Kontakta Bolagsverket så fort som möjligt.

2. Meddelande om kreditupplysning som du inte känner till

Det kan vara ett tecken på att någon annan har beställt varor eller tjänster. Det kan också vara ett tecken på att någon försöker ta ett lån i företagets namn.

Gör så här

Fråga den som har beställt eller skickat kreditupplysningen vad saken gäller. Det står på meddelandet vem det är.

3. Orderbekräftelser på saker som inte är beställda

Det kan vara ett tecken på att någon har beställt varor eller tjänster för att låta företaget betala för dem.

Gör så här

Kolla vem som gjort beställningen. Leverantören kan ibland säga varifrån beställningen har gjorts, och om den har betalats. Polisanmäl händelsen.

4. Fakturor på varor och tjänster som inte är beställda

Det kan vara ett tecken på att någon obehörig har beställt varor eller tjänster i företagets namn.

Det kan också vara en faktura som inte är kopplad till en produkt, en så kallad ”bluffaktura”. Det betyder att någon försöker få företaget att betala för ingenting. Ett exempel kan vara en enkät där det finstilta innehåller ett avtal. Andra gånger kan du få besked att du vunnit något, bli inbjuden till något, eller få ett erbjudande som verkar förmånligt. Många bedragare skickar erbjudanden som ser ut som helt vanliga erbjudanden.

Gör så här

Skriv till företaget att du inte vet vad saken gäller och att du inte kommer att betala. Om du skickar ett brev ska du inte signera brevet med din namnteckning. Det finns fall där företag kopierat och förfalskat namnteckningen.

Det är viktigt att skicka brevet så fort som möjligt. Det kan vara bra att du kan visa att du har reagerat på den felaktiga fakturan om det uppstår en tvist.

Bestrid en bluffaktura

5. Utebliven leverans av beställda varor

Får ni däremot plötsligt mindre post än vanligt kan det vara ett tecken på att någon stjäl er post eller har bytt adress till er. Med er post kan de komma över företagsuppgifter de kan använda för att låtsas representera er. Vanligtvis får alla företag post, från både myndigheter och andra företag.

Gör så här

Kontakta leverantören. Har de levererat till någon obehörig, eller till fel adress, bör du reklamera för utebliven leverans. Kom överens med leverantören om vem av er som ska polisanmäla händelsen.

6. Märkliga telefonsamtal och besök

Detta kan betyda att någon vill kolla upp företaget på något sätt. De kan till exempel vilja veta vilka tider personalen är på plats.

Det händer att obehöriga gör inbrott i företags lokaler utan att stjäla något. Det gör de för att samla information.

Gör så här

Försök ta reda på vem som ringer. Anteckna alla märkliga samtal och händelser.

Några goda råd: Vidarekoppla din telefon, så att en kollega svarar även om du är upptagen. Var extra vaksam på besökare eller andra personer som rör sig runt företaget eller din bostad. Du bör be dem om legitimation, fråga efter ärendet, inte släppa in obehöriga, och anteckna registreringsnummer på fordonen och tidpunkterna de är där.

7. Mindre post än vanligt eller post som ska till andra

När någon har ändrat adressen hos Bolagsverket skickar vi ut meddelande om det via digital brevlåda, e-post eller pappersbrev. En adressändring som du inte känner till kan vara ett tecken på att någon stjäl företagets post. Med er post kan de komma över företagsuppgifter som de kan använda för att stjäla företagets tillgångar.

Andra gånger kan en obehörig använda ett annat företags postadress. Det gör de bland annat för att kunna visa upp en bra postadress, vilket kan vara en fördel i vissa fall. Då får ditt företag post som inte ska till er.

Gör så här

Kontrollera företagets uppgifter hos postdistributörer och myndigheter, till exempel företagets registrerade postadress hos Bolagsverket. Du kontrollerar och ändrar postadress genom att använda Bolagsverkets app eller vår e-tjänst på verksamt.se: