Revisor i filial
I de fall filialen måste ha en revisor ska han eller hon granska filialens redovisning och den verkställande direktörens förvaltning.
Revisor eller inte?
Många filialer behöver inte ha någon revisor. Men filialer som når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren måste ha revisor:
- fler än 3 anställda (i genomsnitt)
- mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
- mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
Revisorn ska vara godkänd eller auktoriserad
Filialens revisor måste vara godkänd eller auktoriserad. Det är den svenska Revisorsinspektionens beslut om auktoriserad eller godkänd revisor eller registrerat revisionsbolag som gäller.
Till skillnad mot övriga företagsformer finns inga gränser avseende storleken som talar om när det krävs en auktoriserad revisor.
Anmäl ändringar
Har filialen bytt revisor? Anmäl det till oss.
Egen avgång som revisor
Om du är revisor i en filial kan du själv avgå från det uppdraget. En revisor i en filial väljs inte på en viss mandattid. Det innebär att den avgående revisorn inte behöver lämna någon redogörelse för de iakttagelser som han eller hon gjort vid sin granskning under tiden som revisor i filialen.