Elektroniska bankintyg

Som bankanställd kan du utfärda elektroniska bankintyg till den som ska starta företag. Det gör du i Bolagsverkets bankintygstjänst.

Elektroniska bankintyg är säkrare

Elektroniska bankintyg är säkrare och enklare jämfört med intyg på papper. Att utfärda ett elektroniskt bankintyg innebär även att du som bankanställd slipper hantera papper och att företagaren kommer igång snabbare med sitt företag.

Så utfärdar du ett elektroniskt bankintyg

När en företagare ska anmäla sitt nya aktiebolag i vår e-tjänst, fyller hen i uppgifter om aktiebolaget och lämnar även en e-postadress till dig som bankens kontaktperson.

  1. Du får ett e-postmeddelande från e-tjänsten där det står att företagaren vill att du ska utfärda ett bankintyg.
  2. Du loggar in i bankintygstjänsten med din personliga e-legitimation. I bankintygstjänsten kan du se alla uppgifter som företagaren lämnat om aktiebolaget.
  3. När du fyllt i alla uppgifter som behövs i bankintyget, skriver du under intyget med din personliga e-legitimation.

Företagaren kan sedan fortsätta med sin anmälan och skicka in den tillsammans med bankintyget till Bolagsverket.

Se film om elektroniska bankintyg

Filmen visar hur du som bankanställd utfärdar ett elektroniskt bankintyg.

Du måste ha en giltig e-legitimation

För att kunna utfärda och skriva under ett elektroniskt bankintyg, måste du ha en giltig svensk e-legitimation .

Din bank måste ha en serverlegitimation

För att kunna använda Bolagsverkets bankintygtjänst, behöver din bank en godkänd serverlegitimation. En anmälan om att använda e-tjänsten ska skickas till Bolagsverket.