- Startsida
- Företag
- Aktiebolag
- Driva aktiebolag
- Öka eller minska aktiekapitalet
- Nyemission
- Anmäl nyemission
Anmäl nyemission
När de nya aktierna är tecknade och betalda ska nyemissionen anmälas till Bolagsverket.
Anmälan ska ha kommit in till oss inom sex månader från det att bolagsstämman eller styrelsen beslutade om nyemissionen. Om styrelsen fattat beslut under förutsättning av bolagsstämmans godkännande i efterhand får dock anmälan ske inom ett år från styrelsens beslut.
Om ett publikt bolag eller ett dotterbolag till ett publikt bolag beslutat om en riktad nyemission till en viss krets (exempelvis till make, ledande befattningshavare eller anställda) ska anmälan innehålla en försäkran på heder och samvete att bestämmelserna i 2 och 8 §§ samt, i förekommande fall, 3 § första stycket i 16 kap. aktiebolagslagen har följts.
Bilagor till anmälan
Bilagor som i förekommande fall ska följa med anmälan
- den nya bolagsordningen, om en sådan har antagits
- ett avtal (bestyrkt kopia) om kvittning
- ett apportavtal (bestyrkt kopia)
- bolagsstämmans protokoll (bestyrkt kopia), om emissionsbeslutet har fattats av styrelsen under förutsättning av bolagsstämmans godkännande i efterhand.
Om yttranden och intyg från revisor
De yttranden och intyg från revisor som nämns här ska skrivas under av en auktoriserad eller godkänd revisor. För företag som har en egen revisor finns en möjlighet att på en bolagsstämma utse en annan auktoriserad eller godkänd revisor som ska utföra granskningen. En förutsättning är då att bolagsordningen inte föreskriver annat.
Om företaget inte ska ha egen revisor och inte heller har utsett en revisor har Bolagsverket tolkat det på så sätt att den auktoriserade eller godkände revisorn som utför granskningen inte behöver vara utsedd på en bolagsstämma.
Bankintyg vid nyemission
Bankintyget ska vara i original och daterat dagen för nyemissionsbeslutet eller senare. Bankens namn och telefonnummer ska framgå av intyget.
Flera bankintyg kan användas för att tillsammans komma upp i det belopp som ska betalas för aktierna.
Bankintyget ska skickas in på papper. Två banktjänstemän ska skriva under intyget om det är utfärdat av en svensk bank.
Oavsett vem som skickar in bankintyget är det viktigt att det tydligt framgår till vilken nyemission som det hör. Om inte anmälan skickas in tillsammans med bankintyget är det extra viktigt att du i bankintyget skriver företagsnamn och organisationsnummer.
Vill du anmäla en del av emissionen (delregistrering)?
Du kan dela upp registreringen av emissionen i olika steg i stället för att anmäla hela emissionen vid ett och samma tillfälle. Det kan du bara göra om ökningsbeloppet i emissionsbeslutet har angetts som ett högsta belopp.
Du anmäler den första delregistreringen enligt ovan.
Då du anmäler den andra eller tredje delregistreringen och så vidare ska anmälan:
- innehålla uppgift om det emissionsbeslut som anmälan grundar sig på
- ange antalet tecknade, tilldelade och betalda aktier som nu anmäls
- innehålla en försäkran på heder och samvete att de anmälda aktierna har tecknats i enlighet med bestämmelserna i emissionsbeslutet.
Bilagor till anmälan
- bankintyg eller motsvarande intyg från kreditinstitut inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES)
- revisorsyttrande angående apportegendom
- revisorsyttrande i original om att full och godtagbar betalning har lämnats för nyemissionen (publika bolag).
Mallar för bilagor till anmälan
På sidan Aktiebolag – blanketter och mallar hittar du mallar som vi skapat för att underlätta när du ska skicka in bilagor tillsammans med din anmälan. Mallarna är exempel och du kan ändra i dem så att de passar dig och ditt företag.