- Startsida
- Företag
- Aktiebolag
- Avveckla aktiebolag
- Fusion av aktiebolag
- Fusion genom absorption av aktiebolag
- Anmäla genomförd fusion av aktiebolag
Anmäla genomförd fusion av aktiebolag
När aktiebolagen fått tillstånd att verkställa en fusionsplan ska styrelsen för det övertagande bolaget anmäla att fusionen är genomförd till Bolagsverket.
Vi har gjort mallar för att underlätta när du ska skicka in bilagor tillsammans med din anmälan. Mallarna är exempel och du kan ändra i dem så att de passar dig och ditt företag.
Anmäl inom två månader
Anmälan ska göras senast två månader från Bolagsverkets tillstånd att verkställa fusionsplanen, eller när domstolen har lämnat tillstånd, senast två månader från det att domstolens beslut har vunnit laga kraft.
Bifoga ett revisorsintyg
Till anmälan ska du bifoga ett intyg från en auktoriserad eller godkänd revisor om att det eller de överlåtande bolagens tillgångar har överlämnats till det övertagande bolaget.
Om fusionsvederlaget ska vara nya aktier
Står det i fusionsplanen att fusionsvederlaget ska vara nya aktier i övertagande aktiebolag? Då ska du samtidigt anmäla
- ökningen av aktiekapitalet
- genomförd fusion.
Anmälan ersätter teckning av aktier.
Vad händer efter registreringen?
Detta händer när vi har registrerat en anmälan om genomförd fusion:
- Det överlåtande aktiebolagets tillgångar och skulder har övergått till det övertagande aktiebolaget.
- Överlåtande aktiebolag är upplöst.
- Aktieägare i överlåtande aktiebolag blir, om aktier ingår i fusionsvederlaget, aktieägare i övertagande aktiebolag.