E-faktura för företagare

Du som är företagare kan välja att ta emot elektroniska fakturor för att betala de produkter och tjänster du köper av oss. I stället för en pappersfaktura får du fakturan i elektronisk form.

Så här fungerar e-faktura

Vi erbjuder elektroniska fakturor i Svefakturaformat. Läs mer om Svefaktura på SFTI:s webbplats. (SFTI = Single Face To Industry – elektronisk handel i den offentliga sektorn).

Du får fakturan till en elektronisk adress som du anmält till oss. Fakturan skickas via en fakturaväxel, som är en programvara för överföring och konvertering av elektroniska fakturor mellan köpare och säljare. När fakturan kommit till din elektroniska adress, kan du läsa in den till ert ekonomisystem.

När kan du få e-faktura?

Du kan få e-faktura när du exempelvis köper

  • registreringsbevis och andra bevis
  • årsredovisningar
  • bolagsordningar.

Du kan inte få e-faktura när du ska betala

  • avgifter för att nyregistrera eller göra ändringar i företag eller föreningar
  • förseningsavgifter för årsredovisningar.

Kostnad

Att ta emot en e-faktura i formatet Svefaktura kostar inget. Det finns fler elektroniska format än Svefaktura och eventuellt kan en kostnad för konvertering till något annat elektroniskt format tillkomma.

Det här behöver du göra

Du måste kontakta er operatör för att ange oss som en godkänd leverantör av e-fakturor. Och för att vi ska kunna skicka e-fakturor till dig behöver vi en del uppgifter.

Fyll i denna anmälan:

Anmälan om e-faktura (74 kB)

och skicka den med e-post till e-faktura@bolagsverket.se

Dessa uppgifter ska du skriva i anmälan

  • Ert kundnummer hos Bolagsverket.
  • Er mottagningsadress. Det är en URL som ska vara kopplad till er leverantör av e-faktureringstjänster. Exempelvis Itella, Visma eller Inexchange.
  • CPAid används ibland som komplement till URL men är inte tvingande.
  • Namn, telefonnummer och e-postadress till den person hos er som ansvarar för fakturafrågor.
  • Er partsidentitet i meddelandet för köpare. Det är den identitet ni använder vid överföring av e-fakturor. Det finns två alternativ för detta:
    • Landskod och organisationsnummer, utan bindestreck. Exempelvis SE2021005489 som är Bolagsverkets partsidentitet.
    • GS1-lokaliseringsnummer, GLN (Global Location Number). Numret används för att identifiera företag eller organisationer. Läs mer på GS1:s webbplats.

Frågor?

Om du har frågor, kontakta oss på e-faktura@bolagsverket.se

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan