Företagsinteckning

E-tjänsten Företagsinteckning vänder sig till dig som arbetar med företagsinteckningar.

Detta krävs för att kunna använda e-tjänsten:

  • Din organisation ska vara registrerad som kund hos Bolagsverket för e-tjänsten Företagsinteckning. Du hittar kontaktuppgifter under Kontakta oss.
  • Du ska vara upplagd som användare av e-tjänsten Företagsinteckning. Användare och deras behörigheter läggs till en början upp av Bolagsverket. Detta kommer sedan att skötas av din organisations administratör.
  • Du behöver ha rätt tekniska förutsättningar för att ansluta till tjänsten. Godkända anslutningssätt är antingen e-legitimation eller identifiering via organisationscertifikat.
  • Du behöver ha autogiroanslutning. De elektroniska inteckningsbreven kan bara betalas via autogiro.

Om e-legitimation

I e-tjänsten kan banker och andra kreditgivare:

  • Hantera företagsinteckningarna på ett säkrare sätt - du kan inte tappa bort företagsinteckningsbrevet.
  • Du kan begära företagsinteckningsbrev från andras arkiv eller inteckningsbrevshavare.
  • Du kan flytta företagsinteckningsbreven till andras arkiv eller inteckningsbrevshavare.
  • Du kan konvertera inteckningsbrev från papper till elektroniska brev och vice versa.

Bli kund?

För att bli kund i e-tjänsten Företagsinteckning kontaktar du Bolagsverket, på telefonnummer 0771-670 670 eller e-post bolagsverket@bolagsverket.se

Handbok för e-tjänsten Företagsinteckning

I handboken finns instruktioner till hur du använder vår e-tjänst.

Handbok E-tjänsten Företagsinteckning 2.0 (1,2 MB)

Begränsningar i e-tjänsten

Om du vill ansöka om att ändra i en befintlig företagsinteckning eller ta ut nya företagsinteckningar måste du fortfarande begära det på en blankett. I framtiden hoppas vi att det blir möjligt att kunna skicka in ansökan elektroniskt till oss.

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan