Om e-legitimation

Många av våra e-tjänster kräver att du har en e-legitimation. Med e-legitimation kan du identifiera dig och skriva under en handling elektroniskt.

Du kan använda en e-legitimation till olika tjänster hos myndigheter, kommuner och företag. Bland annat kan du anmäla och ändra företag via e-tjänsterna i verksamt.se.

Så skaffar du en e-legitimation

E-legitimation skaffar du via din bank eller hos Telia. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn, exempelvis BankID, Nordeas e-legitimation eller Telia e-legitimation.

För att få en e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer. Företag måste ha en firmatecknare med ett svenskt personnummer.

Säkerhetsprogram

För att använda en e-legitimation krävs ett säkerhetsprogram som du får installerat när du skaffar din e-legitimation.

Olika utgivare använder olika säkerhetsprogram, exempelvis:

  • Nordea använder Nexus Personal (även SmartTrust Personal fungerar).
  • SEB och Telia använder NetID.
  • Bankerna som ingår i BankID använder en Java applet.

Andra kombinationer kan fungera, men det är inget vi testar eller garanterar och vi ger inte heller någon support på detta. För att veta vilken version som gäller kan du kontrollera din e-legitimation hos din leverantör.

Problem att logga in eller skriva under

Välj den länk nedan som motsvarar den typ av e-legitimation du har och följ anvisningarna steg för steg. Då kontrolleras att din version av e-legitimationen, säkerhetsprogram och webbläsare är godkända. Om testet upptäcker några problem eller om det misslyckas ska du kontakta din bank.

Testa ditt BankID (Exempelvis SEB, Swedbank, Handelsbanken, Skandiabanken, Länsförsäkringar och Ikanobanken)

Testa din e-legitimation (Nordea)

Testa din e-legitimation (Telia)

Testa Mobilt BankID (Stöd för Mobilt BankID finns för e-tjänsterna på verksamt.se, men inte för Bolagsverkets övriga e-tjänster).

Problem vid inloggning med e-legitimation på kort

Anslut kort och kortläsare till datorn. Stäng alla webbläsare och gå sedan in på den e-tjänst du vill använda och försök logga in igen. Om det fortfarande inte fungerar startar du om datorn med kort och kortläsare i och försöker igen.

Om du använder Google Chrome

Webbläsaren Google Chrome har begränsat stöd för e-legitimation. Om det inte fungerar måste du byta till någon annan webbläsare, till exempel Firefox eller Internet Explorer.

Läs mer om e-legitimation

På e-legitimation.se kan du bland annat läsa mer om vilka som utfärdar e-legitimation och hur du använder en e-legitimation.

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan