Starta aktiebolag (lättläst)

Här kan du läsa om
hur du startar ett aktiebolag.

1. Bestäm att ni ska starta ett aktiebolag

Ni som ska starta ett aktiebolag
ska skriva en bolagsordning.
Bolagsordningen innehåller viktiga regler
för aktiebolaget.
Ni ska exempelvis skriva aktiebolagets namn
och vad ni ska jobba med,
aktiebolagets verksamhet.

Ni ska skriva en stiftelseurkund.
I stiftelseurkunden ska det stå
att ni ska starta aktiebolaget.
Det ska också stå
vilka personer som startar aktiebolaget.
De kallas stiftare.

2. Sätt in pengar eller saker

Ni som ska starta aktiebolaget
måste ha minst 50 000 kronor
eller saker som är värda minst 50 000 kronor.
Det kallas aktiekapital.
Pengarna eller sakerna ska ni sätta in
i företaget.

Sätter ni in pengar
ska ni ha ett intyg från banken, ett bankintyg
Sätter ni in saker
ska ni ha ett intyg från en revisor, ett apportintyg.

Alla aktiebolag måste ha en aktiebok.
I aktieboken står namnen på alla
som har satt in pengar eller saker
i företaget.
De kallas aktieägare.

3. Registrera aktiebolaget hos Bolagsverket

Ni måste anmäla till Bolagsverket
om ni ska starta ett aktiebolag.
Logga in i vår e-tjänst på verksamt.se
och fyll i uppgifterna.

Om du inte vill använda e-tjänsterna,
kan du skicka in blanketten, Nyregistrering, nr 816
till Bolagsverket.

Nyregistrering, nr 816 (67 kB)

Ni ska skicka in stiftelseurkunden
och bolagsordningen till Bolagsverket.

Banken eller ni själva
ska skicka bankintyget till Bolagsverket.
Bankintyget är ett bevis på
att ni har betalat in pengarna.

Om ni sätter in saker i aktiebolaget
ska ni själva skicka ett intyg om det, apportintyg,
till Bolagsverket.
Apportintyget är ett bevis på
att sakerna har kommit in till aktiebolaget.

4. Betala avgift till Bolagsverket

Det kostar  1 900 kronor
om du anmäler på verksamt.se.
Det kostar  2 200 kronor
om du anmäler på blanketten.

5. Bolagsverket kontrollerar att inget företag har samma namn

Bolagsverket går igenom er anmälan.
Vi kontrollerar exempelvis
att ingen annan har det namn
som ni vill ha på ert företag.

Företagets namn (lättläst)

6. Bolagsverket registrerar aktiebolaget

7. Aktiebolaget får ett registreringsbevis

När Bolagsverket har registrerat aktiebolaget
får du ett registreringsbevis.
På registreringsbeviset
ser du till exempel
aktiebolagets organisationsnummer.

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan