Handelsbolag (lättläst)

Är ni två eller flera personer
som vill starta ett företag tillsammans?
Då kan ni starta ett handelsbolag.

Ni som startar ett handelsbolag
kallas bolagsmän.
En bolagsman kan också vara
ett annat företag.

Bolagsmännen ansvarar för handelsbolaget

Ni som är bolagsmän
ansvarar för handelsbolaget tillsammans.
En bolagsman kan bli tvungen
att själv betala handelsbolagets skulder.

Registrera handelsbolaget hos Bolagsverket

Ni måste anmäla till Bolagsverket
om ni ska starta ett handelsbolag.

Gå in i e-tjänsten på verksamt.se
och fyll i uppgifterna.
Det kostar  900 kronor
att anmäla till Bolagsverket.

Anmäl på verksamt.se

Om ni inte vill använda e-tjänsten,
kan ni skicka in blanketten Nyregistrering, nr 901
till Bolagsverket.
Det kostar  1 200 kronor
att anmäla på blanketten.

Nyregistrering, nr 901 (129 kB)

Alla bolagsmän måste skriva under anmälan
i e-tjänsten eller på blanketten.

Anmäl ändringar till Bolagsverket

I vissa fall kan det finnas en risk
att Bolagsverket tar bort handelsbolaget
ur registret.
Det kan vara
om ni inte har gjort någon ansökan till Bolagsverket
på tio år,
eller om ni bara har en bolagsman registrerad.

Var därför noga med
att anmäla ändringar.
Glöm inte
att anmäla ny postadress!

Läs om ändringar
på sidan Driva företag.

Driva företag (lättläst)

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan