Företagets namn (lättläst)
Ett bra namn på ditt företag
gör det lättare
för dina kunder och andra
att hitta företaget.
Så här ska företagets namn vara
Namnet måste vara olikt
andra företags eller föreningars namn.
Det betyder att
det inte får vara alltför likt namnen
på andra företag eller föreningar.
Namnet får inte vara likadant
som ett varumärke.
Man får inte luras med namnet.
Det betyder till exempel
att om du vill ha ett namn
som visar på en viss verksamhet
måste du också
kunna göra det namnet säger.
När du har fått ett namn
godkänt och registrerat hos Bolagsverket
betyder det
att ingen annan får ta exakt samma namn
för samma verksamhet
som det du har.
Starta företag – lättläst (626 kB)
Regler för olika företag
Aktiebolag
Orden aktiebolag eller AB
ska finnas i namnet på företaget.
Ingen annan får ha exakt samma namn
på sitt företag
för samma verksamhet.
Enskild näringsverksamhet
Du kan registrera ditt namn
hos Bolagsverket
i det län
där du har din verksamhet.
Handelsbolag
Ordet handelsbolag
ska finnas i namnet på företaget.
Ingen annan får ha exakt samma namn
på sitt företag
i det län
där ni har er verksamhet.
Kommanditbolag
Ordet kommanditbolag
ska finnas i namnet på företaget.
Ingen annan får ha exakt samma namn
på sitt företag
i det län
där ni har er verksamhet.
Ekonomisk förening
Ordet ekonomisk förening eller ek.för.
ska finnas i namnet på föreningen.
Ingen annan får ha exakt samma namn
på sitt företag
för samma verksamhet.
Är namnet ledigt?
Du kan göra en första kontroll
om det namn
du vill ha på företaget
är ledigt.
Gå in på verksamt.se
och skriv in namnet.
Sök företagsnamn (verksamt.se)
Det är Bolagsverket
som beslutar
om du får ha det namn
som du vill ha.
Beskriv företagets verksamhet
Du måste beskriva
vad ni ska göra
i företaget.
Exempel på verksamheter:
- handel med bilar
- konsultverksamhet inom IT
- tillverkning och försäljning av hantverk
- elektriker
- bokhandel
- korvkiosk
- hunddagis.