Enskild näringsidkare (lättläst)

Ska du ensam starta ett företag?
Då kanske det passar dig
att starta som enskild näringsidkare.
Det kallas ibland enskild firma

Du ansvarar själv för företaget

När du startar som enskild näringsidkare
ansvarar du själv för företaget.
Du ansvarar till exempel
för skulder och avtal.

Ditt personnummer är samma
som ditt organisationsnummer.

Registrera hos Bolagsverket?

Om du vill
kan du registrera ditt företagsnamn
hos Bolagsverket.
Det kan vara bra.
Då kan ingen annan
använda samma företagsnamn som du
i det län
där du har ditt företag.

Gå in i e-tjänsten på verksamt.se.
Det kostar  900 kronor
att anmäla till Bolagsverket.

Anmäl på verksamt.se

Om du inte vill använda e-tjänsten,
kan du skicka in blanketten Nyregistrering, nr 903
till Bolagsverket.
Det kostar  1 200 kronor
att anmäla på blanketten.

Nyregistrering, nr 903 (70 kB)

Anmäl ändringar till Bolagsverket

Du måste komma ihåg
att anmäla ändringar till oss.

Glöm inte
att anmäla ny postadress!

Läs om ändringar
på sidan Driva företag.

Driva företag (lättläst)

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan