Ekonomisk förening (lättläst)

Ska du starta företag tillsammans med andra?
Då kanske det passar dig
att starta en ekonomisk förening.

En ekonomisk förening är till för medlemmarna

En ekonomisk förening ska ha minst tre medlemmar.
Medlemmarna kan vara personer
eller företag.
Föreningens verksamhet ska vara till fördel
för medlemmarna på något sätt.
Det kan vara
att medlemmarna får arbete eller
får handla till lägre priser eller
att de får sälja sina egna varor.

Som medlem
måste du betala en medlemsinsats
när du går med i föreningen.
Medlemsinsatsen kan du förlora
om föreningen går dåligt.

Ofta betalar medlemmarna en avgift
varje år till föreningen.
Den kallas medlemsavgift.
Avgiften ska användas till
att betala föreningens kostnader,
till exempel för hyra, el och telefon.

Styrelsen sköter föreningen

Alla ekonomiska föreningar ska ha en styrelse.
Styrelsen sköter föreningen.
I styrelsen ska det finnas
minst tre personer.

Registrera föreningen hos Bolagsverket

Ni måste anmäla till Bolagsverket
om ni ska starta en ekonomisk förening.

Gå in i e-tjänsten på verksamt.se
och fyll i uppgifterna.
Det kostar  1 100 kronor
att anmäla till Bolagsverket.

Anmäl på verksamt.se

Om ni inte vill använda e-tjänsten,
kan ni skicka blanketten Nyregistrering, nr 904
till Bolagsverket.
Det kostar 1 400 kronor
att anmäla på blanketten.

Nyregistrering, nr 904 (288 kB)

Anmäl ändringar till Bolagsverket

När någon uppgift
som finns hos Bolagsverket
har ändrats
ska ni anmäla det till oss.

Läs om ändringar
på sidan Driva förening.

Driva förening (lättläst)

Årsredovisning varje år

Varje år måste föreningens styrelse
skriva en årsredovisning.
En årsredovisning är ett dokument
som visar hur föreningens verksamhet
har gått under året.

Det är bara i vissa fall
som föreningen måste skicka årsredovisningen
till Bolagsverket.
Det är om föreningen är riktigt stor
enligt gränsvärden
som står i lagen
eller om någon beställer årsredovisningen
från Bolagsverket.

Årsredovisningsguiden

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan