Bostadsrättsförening (lättläst)

En bostadsrättsförening är en slags ekonomisk förening.
Den ska ha minst tre medlemmar.

En bostadsrättsförening ska ha minst tre medlemmar.
Medlemmarna kan vara personer
eller företag.

Ekonomisk plan

När föreningen ska börja upplåta bostadsrätter
måste den registrera en ekonomisk plan
hos Bolagsverket.
Det måste finnas minst tre lägenheter
avsedda att upplåta med bostadsrätt.

Insats

Den som köper en lägenhet
i en nystartad bostadsrättförening,
ska betala en insats, pengar,
till föreningen.
När lägenheten säljs vidare efter det
är det en affär mellan säljare och köpare.

Årsavgift

Medlemmarna betalar en avgift
varje år till föreningen.
Den kallas årsavgift och
en del av den
brukar betalas varje månad.
Avgiften ska användas till
att betala föreningens löpande kostnader,
exempelvis för vatten, värme, sophämtning och städning.

Styrelsen sköter föreningen

Alla bostadsrättsföreningar ska ha en styrelse.
Styrelsen sköter föreningen.
I styrelsen ska det finnas
minst tre personer.

Registrera föreningen hos Bolagsverket

Ni måste anmäla till Bolagsverket
om ni ska starta en bostadsrättsförening.
Gå in i e-tjänsten på verksamt.se
och fyll i uppgifterna.
Det kostar 1 100 kronor
att anmäla till Bolagsverket.

Anmäl på verksamt.se

Om ni inte vill använda e-tjänsterna,
kan ni skicka in blanketten Nyregistrering, nr 904
till Bolagsverket.
Det kostar 1 400 kronor
att anmäla på blanketten.

Nyregistrering, nr 904 (304 kB)

Anmäl ändringar till Bolagsverket

När någon uppgift
som finns hos Bolagsverket
har ändrats
ska ni anmäla det till oss.
Läs om ändringar
på sidan Driva förening.

Driva förening (lättläst)

Årsredovisning varje år

Varje år måste föreningens styrelse
skriva en årsredovisning.
En årsredovisning är ett dokument
som visar hur föreningen verksamhet
har gått under året.

Det är bara i vissa fall
som föreningen måste skicka in årsredovisningen
till Bolagsverket.
Det är
om föreningen är riktigt stor
enligt gränsvärden som står i lagen eller
om någon beställer årsredovisningen
från Bolagsverket.

Årsredovisningsguiden

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan