Elektroniska bankintyg

I e-tjänsterna verksamt.se och Företagsärenden för ombud kan banker lämna elektroniska bankintyg till dem som ska starta företag.

Att lämna ett elektroniskt bankintyg innebär att du som är bankman slipper pappershanteringen med blanketter och kan enkelt skriva under bankintyget med din e-legitimation.

Så skapar du ett elektroniskt bankintyg

Den här filmen visar dig som är bankman hur man skapar ett elektroniskt bankintyg. Genom att lämna ett elektroniskt bankintyg slipper du som bankman pappershanteringen med blanketter och kan enkelt skriva under bankintyget med din e-legitimation.

Om din webbläsare inte kan visa filmen kan du ladda ner den i något av följande format H.264, WebM för att spela upp den i ett annat program.

Organisationscertifikat krävs

För att få tillgång till Bolagsverkets bankintygtjänst behöver banken ha ett godkänt organisationscertifikat (serverlegitimation) och göra en anmälan till Bolagsverket. Använd vårt kontaktformulär och fyll i bankens namn, kontaktperson och telefonnummer.

Kontakta oss

E-legitimation krävs

För att skapa bankintyget och skriva under det elektroniskt krävs att du som bankman har en giltig svensk e-legitimation. Det skaffar du enkelt hos en bank eller Telia.

Om e-legitimation

Lämna elektroniskt bankintyg

  1. Företagaren fyller i de uppgifter som krävs för att starta ett aktiebolag i e-tjänsten.
  2. Företagaren fyller också i kontaktuppgifter till bankmannen.
  3. Bankmannen får ett e-postmeddelande om att han eller hon kan skapa bankintyget.
  4. Bankmannen skapar bankintyget i Bolagsverkets bankintygstjänst och skriver under det med sin personliga e-legitimation.
  5. När bankintyget är klart skriver företagaren under och skickar in anmälan och bankintyget i e-tjänsten.

Anmäl på verksamt.se

E-tjänsten Företagsärenden för ombud

Uppdaterad:

Tyck till om den här sidan